11/2/11

Τόμας Έντισον, 164 χρόνια από την γέννησή του

Για να γίνει κανείς εφευρέτης δεν φτάνει να του αρέσουν οι θετικές επιστήμες ούτε να είναι πολύ έξυπνος.
Η περιέργεια, η υπομονή, η συνεχής προσπάθεια, η αισιοδοξία και η πίστη στη συνεχή αυτοβελτίωση είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει. Όλα αυτά χαρακτήριζαν τον μεγάλο εφευρέτη που άλλαξε τον κόσμο, τον Τόμας Έντισον.
Την πρώτη του εφεύρεση την έκανε στην ηλικία των 21 ετών στη Βοστώνη, ύστερα από μια πενταετία που εργαζόταν ως τηλεγραφητής σε διάφορες πόλεις. Παλιότερα είχε εργαστεί και ως εφημεριδοπώλης στον τοπικό σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης του, στο Μίσιγκαν.
Οι εφευρέσεις του δεν ήταν πάντοτε επιτυχημένες. Η πρώτη, μάλιστα, πατέντα που κατοχύρωσε αφορούσε ένα ηλεκτρικό μηχάνημα εγγραφής ψήφου, μια συσκευή που σκοπό είχε να διευκολύνει τις ψηφοφορίες στο Κογκρέσο. Επειδή όμως το τελευταίο δεν έδειξε ενδιαφέρον, ο Έντισον αποφάσισε πως στο μέλλον θα επινοούσε πράγματα που θα ενδιέφεραν το κοινό.
Η πρώτη του επιτυχημένη επινόηση, στη Νέα Υόρκη πλέον, ήταν ένα βελτιωμένο διατρητικό μηχάνημα ταινίας τηλέγραφου. Για τη συγκεκριμένη συσκευή και ορισμένες ακόμη σχετικές εφευρέσεις, ο Έντισον αποκόμισε 40.000 δολάρια.....
Xρησιμοποίησε τα χρήματα για να στήσει το πρώτο του μικρό εργαστήριο στο Νιούαρκ του Νιου Τζέρσεϊ, το 1871. Τα επόμενα χρόνια εξακολούθησε να κάνει βελτιωτικές κινήσεις στον τηλέγραφο ενώ την ίδια περίοδο παντρεύτηκε την Μαίρη Στίλγουελ.
Πέντε χρόνια αργότερα πούλησε την επιχείρησή του και μετακόμισε στο χωριό Μένλο Παρκ, έξω από την Νέα Υόρκη. Εκεί εγκατέστησε το καινούργιο του εργαστήριο με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό. Αυτό το εργαστήριο έρευνας και ανάπτυξης ήταν το πρώτο του είδους και αποτέλεσε πρότυπο για μεταγενέστερες επιστημονικές εγκαταστάσεις. Σε αυτό το εργαστήριο έκανε την πρώτη του μεγάλη εφεύρεση που του χάρισε φήμη και κύρος. Πρόκειται για την πρώτη μηχανή που μπορούσε να καταγράψει και να αναπαράγει τον ήχο, τον φωνόγραφο, για την παρουσίαση του οποίου εκλήθη από τον Λευκό Οίκο το 1871.
Η εφεύρεση όμως που άλλαξε την καθημερινότητα και όχι μόνο της ανθρωπότητας ήταν η κατασκευή της λυχνίας πυρακτώσεως και ενός ολόκληρου συστήματος ηλεκτρικού φωτισμού το οποίο όμως θα ήταν λειτουργικό, ασφαλές και οικονομικό. Τον Σεπτέμβριο του 1882 ο πρώτος εμπορικός σταθμός ηλεκτρικής ενέργειας ξεκίνησε την λειτουργία του εγκαινιάζοντας την εποχή του ηλεκτρισμού.

Το 1889 τα εργαστήρια και οι επιχειρήσεις του ενώνονται για να σχηματίσουν την Edison General Electric, της οποίας όμως τον έλεγχο δεν είχε ποτέ ο Έντισον. Αργότερα θα πουλήσει και τις μετοχές του προκειμένου να κάνει μια επένδυση για να βρει καινούργιες μεθόδους εξόρυξης μεταλλευμάτων σιδήρου.

Μετά τον θάνατο της πρώτης του συζύγου παντρεύτηκε την Μίνα Μίλερ και μετακόμισε στο Γουέστ Όραντζ όπου κατασκεύασε το νέο του εργαστήριο και μέσα στο οποίο θα δημιουργηθεί μια νέα βιομηχανία, αυτή του κινηματογράφου. Εργάζεται για μια συσκευή που «κάνει για το μάτι ό,τι ο φωνογράφος κάνει για το αυτί», χωρίς όμως να σταματήσει τις βελτιωτικές κινήσεις στον φωνόγραφο και τους δίσκους γραμμοφώνου. Ο Έντισον παρουσίασε για πρώτη φορά κινούμενες εικόνες το 1891 και ξεκίνησε εμπορική παραγωγή «ταινιών» δύο χρόνια αργότερα, με μία παράξενη μηχανή γνωστή ως Black Maria.

Το 1899 αντιμετωπίζει μια νέα πρόκληση: την δημιουργία της αλκαλικής μπαταρίας για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Τελικά δεν θα χρησιμοποιηθεί για τα αυτοκίνητα αλλά στους φωτεινούς σηματοδότες, καθώς τα βενζινοκίνητα είχαν ήδη κερδίσει σημαντικό μερίδιο στην αγορά.

Τα επόμενα χρόνια ο Έντισον συνέχισε να κατοχυρώνει πατέντες ενώ η τελευταία του σημαντική εφεύρεση αφορούσε στην ανεύρεση εναλλακτικής πρώτης ύλης για τα λάστιχα των αυτοκινήτων. Τελικά τα καταφέρνει να βρει ένα είδος αγριόχορτου το οποίο μπορούσε να παράγει αρκετό λάστιχο.

Πέθανε το 1931, έχοντας ήδη περάσει τα ογδόντα, και αφήνονταν στην ανθρωπότητα ένα σημαντικότατο έργο που άλλαξε την ζωή μας.
Έχει πει:
«Ο αληθινός κριτικός οφείλει να εξαίρει τα προτερήματα μάλλον παρά να επικρίνει τις ατέλειες, να μπορεί να διακρίνει την κρυμμένη ομορφιά ενός συγγράμματος και να γνωρίσει στους αναγνώστες τα σημεία που είναι άξια να τραβήξουν την εκτίμηση και την παρατηρητικότητα.»
«Είναι γελοίο να επικρίνεις τα έργα ενός άλλου, όταν εσύ ο ίδιος δεν έχεις προηγουμένως διακριθεί από δικά σου έργα».
«Κάθε άνθρωπος που κρίνει μεροληπτικά τις εργασίες των άλλων, ταπεινώνεται ο ίδιος.»
«Τα κύρια προτερήματα που πρέπει να έχει ο άνθρωπος για να απολαμβάνει της εκτίμησης των άλλων είναι η καλή φύση, η φιλαλήθεια, η λεπτότητα και η καλή ανατροφή.»
«Η γνώση αποχτιέται μόνο με τη μελέτη και η μελέτη πραγματοποιείται μόνο στη μοναξιά.»
«Η γενναιότητα που προέρχεται απ’ την ιδιοσυγκρασία συχνά εγκαταλείπει τον άνθρωπο σε δύσκολες στιγμές. Εκείνη που προέρχεται απ’ τη συναίσθηση του χρέους, ποτέ.»
«Τα βιβλία είναι το κληροδότημα που ένας μεγαλοφυής αφήνει στην ανθρωπότητα και το οποίο παραδίνεται από γενιά σε γενιά.»
«Ο άνθρωπος είναι το σπουδαιότερο δημιούργημα. Καθετί που γίνεται απ’ αυτόν, μικρό ή μεγάλο, είναι σπουδαίο έργο.»
«Είναι προνόμιο των μεταγενέστερων να κρίνουν και ν’ αποφασίσουν γι’ αυτούς που ανταγωνίστηκαν για τη δόξα.»
www.tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου